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New York Eye and Ear Control (1964) Wie ein Künstler und Musiker Filmemacher wird und Künstler und Musiker bleibt. Michael Snow kam in den 1950er Jahren eher zufällig, durch die Animation seiner Zeichnungen, zum laufenden Bild. New York Eye and Ear Control, sein grandioses »New-York-Debüt« nach der Übersiedlung von Toronto nach Man- hattan, enthält sowohl Bezüge zu seinen skulpturalen »Walking Woman Works« als auch zum Jazz. Snow verwendete keine existierenden Aufnahmen, sondern regte Albert Ayler (Tenor- saxophon), Don Cherry (Trompete), John Tchicai (Altsaxophon), Roswell Rudd (Posaune), Gary Peacock (Bass) und Sunny Murray (Schlagzeug) zu einem neuen Stück improvisierter Musik an, das für den Film entstand und danach auch als Platte veröffentlicht wurde. (ALEXANDER HORWATH) Critics have compared it with the key free jazz recordings: Ornette Coleman’s earlier Free Jazz and John Coltrane’s subsequent Ascension. John Litweiler regards it favourably in comparison because of its »free motion of tempo (often slow, usually fast); of ensemble density (players enter and depart at will); of linear movement«. Ekkehard Jost places it in the same company and comments on »extraordinarily intensive give-and- take by the musicians« and »a breadth of variation and differen- tiation on all musical levels«. (WIKIPEDIA) Standard Time (1967) Standard Time ist Snows frühe Erforschung der schwenkenden Kamera, unmittelbar vor Wavelength – und eine Art Tagebuchfilm: »That was where we were living – 123 Chambers Street.« Peter Gidal: »Standard Time is 8 minutes and feels, hypnotically, like a timeless segment/fragment of life. The camera pans left to right, over and over again, then tilts, up and down, over and over again establishing movement as such as the given conditions of per- ception and existence. This suspended tension of being holds for both the cameraman and the spaces/walls/objects… The film establishes each viewer’s autonomous sense of self. The bom- barding impulses, through the ›repeated‹ pans/tilts, permit differ- ent moments of reality to become relevant, exciting etc. Snow’s film activates one’s internal mechanisms for grasping the sub- stances one is faced with, and negates objective experience once and for all. In terms of the politics of experience and human consciousness, few films could be less fascist.« 16mm, s/w, Ton, 34 min Filmpatenschaft: 2500 Euro 16mm, Farbe, Ton, 9 min Filmpatenschaft: 1000 Euro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Fünfzig Filme 37